miercuri, 3 februarie 2016

Pe un picior de plai – Soroca

Recomand atenției Dvs cîteva impresii despre orașul Soroca.

De cînd am descoperit acest petic de pămînt am venit încoace, cînd mai rar, cînd mai des, după cum și vremurile, dar și cum a fost voia Bunului Dumnezeu.
Și astăzi mă reîntorc cu drag la Soroca. Cunosc acest pămînt de cînd lumea, nu l-am descoperit ca ceva de nemaivăzut. El este Eul meu. Născut în luncă de rîu, am crescut cu măreția Nistrului, cu malurile abrupte ca niște pereți de cetate, cu raiul privighetorilor, cu morile plutitoare care scîrțîiau ziua în amiaza mare și răsuna întreaga luncă. Fiind un copil crescut cu povești și legende despre balauri și zmei, asemuiam scîrțîitul morilor cu strigătul zmeilor loviți de paloșul lui Făt-Frumos. 
Stăteam ore în șir privind apa Nistrului ce fugea mereu spre mine în valuri, dar așa și nu mai reușea să ridice malul rîului ca să se rostogolească înapoi val după val. Nici nu pot închipui o țară fără de rîu, fără luncă, fără codru, care în luna mai te îmbată cu mirosul de lăcrimioare. Pentru mine în acele zile de copilărie, frumusețea acestui pămînt, aceste lunci de rîu se asemănau cu frumusețea și mireasma lăcrămioarei.
Cînd doresc să mă retrag pentru a mă odihni un pic, a-mi reface puterile și a-mi împrospăta sufletul, nu caut zări depărtate, țări străine sau sfîrșit de lume. Plec la Soroca, unde... Bate pulsul istoriei multiseculare, iar peisajele sunt o rară splendoare. Această regiune oferă șansa de a descoperi o lume nouă, o cetate, mănăstiri vechi, misterioase cetăți antice, peisaje ce sunt asemenea Raiului.
O lume, o istorie demult trecută, așternută sub solul negru, sub prundișul adus de Nistru repde, civilizații trecute și ascunse azi sub rădăcinile stejarilor seculari.
Pe cărările ocolite cu poteci abrupte și ridicături spre ceruri, te oprești de asupra orașului Soroca, unde se îmbină trecutul medieval, prezentul și viitorul fumuriu.
Aici la Soroca se caută și se descoperă mereu țara moșilor și a strămoșilor mei, a tuturora.

Sursa: BULAT, Nicolae. Pe un picior de plai – Soroca. În: Retro Soroca. Chișinău, Continental Grup, 2012, p. 5.
Sursa imaginii: moldovenii.md

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu